måndag 7 april 2014

Tillåt mig att tvivla

Jag minns en gammal reklamfilm av Nike för sisådär ett tjugotal år sedan, typ. Den gick ut på att Michael Jordan berättade om hur han hela tiden misslyckades. "I had failed over and over again in my life." Han räknade upp alla fel han hade gjort, alla skott han missat och alla matcher som förlorats pga hans egna misstag osv. Men så, likt Baltazar, kom han på det. "But then, I started to succeed." I hans fall var det när han bytte skor till ovan nämnda märke. Just parallellen med skobyte kan ju förvisso också appliceras på travsporten, men jag tänker ibland på den där reklamfilmen på ett djupare plan än så. Det att man måste vara medveten om vad man gör för fel, för att kunna låta bli att göra dem i framtiden.

Därför tvivlar jag för det mesta på det mesta som jag gör med våra kära hästar. Kanske t o m lite för mycket ibland. Just nu brottas jag med alla fel som görs under inkörningen av vår nya ettåring Ängslilja. Jag har kört in en bit över hundra hästar i mitt liv. Nästan varenda en har blivit snäll och lätthanterlig, så den biten har jag ganska bra koll på, vill jag påstå. Och jag vet nog också vad jag gör rätt i det fallet. Däremot är det en alldeles för stor andel som "går med huvudet till vänster" fr o m att de sätts för vagn och ibland kan det ta åratal innan den olaten upphör. Här måste jag göra nåt fel. Jag vet bara inte vad. Men jag letar ständigt efter svaret. Jag är övertygad om att felet sitter nånstans mellan mina axlar och hästen i frågas mungipor. Jag försöker tömköra på olika sätt, rakt fram, slalom, på volt, mjuka händer, hårdare händer, med piska, utan piska, med bett i munnen, utan bett i munnen, låga tömmar längs hästen mage, höga tömmar i selens tömringar osv.

Har ännu inte löst gåtan men jag jobbar som sagt på det. Den som är intresserad av hur man kör häst och hur man får den att inte hänga på en töm osv, rekommenderar jag en filmsnutt  på K-G Holgerssons hemsida kgholgersson.se under fliken "att köra häst", där han undervisar i ämnet.

Kul och givande klipp. Här finns verkligen ett tomrum att fylla. Det vore en nåd att stilla bedja om, att fler riktigt vassa tränare kunde lägga upp dylika videoklipp på sina respektive hemsidor. Kanske något för ST att ta tag i? Hör du det, Markus Myron?

Tills vidare får jag väl kämpa på med mitt och låta tvivlen över min egen oförmåga leda mig in på den rätta vägen vad det lider.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar