onsdag 9 april 2014

Gymträning

I "alla tider" har kallblodstravare tränats mer eller mindre frekvent medelst så kallad arbetskörning. Den traditionella arbetskörningen anser jag vara en dålig träningsform. Ett monotont dragande av en vikt eller annat motstånd av friktionskaraktär. Ofta över en relativt lång tidsrymd. Har man istället lite fantasi, så kan emellertid träningsformen vara väldigt konstruktiv.

Jag använder mig av arbetskörning på, i nuläget, Odile och Katla. Kalla är lite för varm i kolan och varken hon eller jag har nerverna i ordning så till den grad, att vi tycker om att utföra träningspass tillsammans när hon har en loksele på sig.

Hur som haver, jag försöker översätta arbetskörningen till att jag själv utför ett regelrätt gympass. Hur skulle jag göra då? Köra en roddövning eller bänkpress med medeltung belastning i femtio minuter? Näppeligen. Jag skulle köra intervaller med set och reps, typ 3x8 med maxbelastning, sen vila och därefter upprepa samma procedur med någon annan muskelgrupp. Ety, så bygger åtminstone den mänskliga varelsen muskler på bästa sätt. Hur hästen gör, det vet jag inte, men tills vidare väljer jag att tro att det går till på ungefär samma sätt. Alltså, jag tränar stenhårt, men under korta tidsrymder, kanske bara 15-20 sekunder och relativt mycket vila däremellan.

Att få det till stånd med en drög, släpandes ett däck eller med en lastvagn låter sig knappast göras. För att det ska gå att utföra det hela på ett tillfredsställande sätt, krävs en vagn med tryck och då återstår väl bara en tryckvagn eller en pullert såvitt jag vet. Jag införskaffade en pullert i vintras. Tycker mycket om den och vad bättre är, det verkar hästarna (utom Kalla) också göra. Den används på två sätt, antingen stenhårt för att bygga muskler enligt föregående stycke, eller utan tryck enbart för att polimasa lite grand efter hårt arbete dagen innan. Det jag sett hittills är i alla fall att Katla får bättre och bättre ordning på sin aktion och det tror jag att jag kan tacka pullertträningen för.

Summa summarum: Rätt använd så kan arbetskörningen vara en bra träningsform, men som alltid när man tränar hästar, så gäller det att tänka till. Det gör nämligen de flesta av ens konkurrenter och gör man inte det själv, så riskerar man att få se deras ryggtavlor i loppen. Den värsta av alla syner.

Jerker.

2 kommentarer:

  1. Hej Jerker, brukar säga, kan inget i ämnet, lyssnat på den ena o den andra, tror dock att kontinuitet är en viktig komponent ( som m allt annat i världen ). Köpt pullert under senvintern, och nu inser jag att det skulle varit gjort för ett antal år sedan. Berra som många ggr kan hetsa/stressa upp sig upplever jag mer harmonisk när han får jobba u skritt m belastning, i intervaller. Hittade häromda'n följande träningsschema, vad säger du med din betydligt längre erfarenhet av "ekipaget"? http://www.yumpu.com/sv/mobile/view/20419122 Jag har ännu inte tillämpat det i detalj s a s till det skulle jag också behöva pulsmätare, men kört 2 ggr/vecka. Vi lär ju få facit efter några starter u våren!

    SvaraRadera
  2. Kul och intressant tips med den tabellen. Den har jag inte sett förut. Generellt har jag lite svårt för pulsmätare vid arbetskörning. Jag provade det i samband med stöttingträning för många år sedan men fick inte till rätta knycken. Personligen tycker jag att steglängd och rörelsemönster är en bättre parameter vid pullertträning, man har dessutom bra översikt därifrån man sitter. Pulsmätare funkar säkert bra det också men man kan inte använda den som vid "vanlig" träning. Är min erfarenhet i alla fall. Anledningen till det är att det är svårt att komma upp i maxpuls vid dragarbete i skritt, därmed blir måttet "procent-av-maxpuls" inte längre ett relevant mått på mjölksyra på samma sätt.

    SvaraRadera