tisdag 8 april 2014

Lär hästen att springa fort tidigt

Vem är väl jag att komma med åsikter om hur man bör träna travhästar? Jag är ju bara en liten skitamatör med ett fåtal kallblod på min träningslista. Detta faktum fråntar mig dock inte rätten (och viljan) att berätta om hur jag ser på saken. Om inte annat så kanske det sätter igång lite tankar hos dig som läser. Och inte minst börjar det snurra i mitt eget huvud, när tankarna knattras in på tangentbordet och bokstäverna dyker upp på skärmen, ca femtio centimeter framför näsan.

Jag har med viss framgång tränat några unghästar de senaste åren. Kanske är det en ren slump att det gått så bra, men tills vidare väljer jag att tro att någonting också har gjorts rätt på vägen. A och O när det kommer till framgångsrikt tävlande, med framför allt unghästar, anser jag vara löptekniken.

Det är viktigt att lära unghästar att springa fort tidigt. Förr i tiden var det mer regel än undantag att man skulle ta det lugnt från början, framför allt med unga kallblod. Man kunde köra in, kvala och kanske göra en halvtidig start, Men jag minns från min begynnelse inom travet att man gärna skulle låta hästarna gå på bete både under 1-års, 2-års och 3-årssommaren om möjligt. För att låta de växa klart var väl det vanligaste argumentet. Och det kanske var en vacker tanke, men vill man ha en bra och snabb travhäst är detta knappast vägen att gå, vilket väl också är mer eller mindre en självklarhet idag.

Det är viktigt att lära hästen en bra löpteknik redan unga år. Jag hävdar t o m att det är bland det första man ska lära den, i princip direkt efter inkörningen. Den viktigaste anledningen är att nervsystemet vid den här tidpunkten är långt ifrån färdigutvecklat och därmed att betrakta som ett ganska så blankt ark, man kan således lättare programmera hästen till ett korrekt rörelsemönster i detta skedde av livet, än längre fram i travkarriären. Dessutom är den unga individen vid det här laget fortfarande så liten och lätt, att ett orytmiskt trav under inlärningsperioden inte sliter lika mycket på kroppen, som det gör om man ska lära en äldre och tyngre häst att trava.

Om man går till humanidrotten så går teknikträningen längre och längre ner i åldrarna med syfte att få till stånd en bättre slutprodukt. Jag är övertygad om att det också förhåller sig på det viset när det kommer till träning av travhästar. Stryketräning och muskelbyggande kan också, under rätt omständigheter, vara bra träningsformer, men att bygga muskler innan löptekniken sitter där den ska, kan bli förödande i längden.

Förlåt att jag kanske sparkar in en massa öppna dörrar för dig som läser detta inlägg. Halva anledningen till att det skrivs, är för att lägga upp bollen för morgondagens inlägg, då jag ska berätta om hur jag tillämpar arbetskörning i träningen av våra hästar.

Jerker.

1 kommentar:

  1. Intressant inlägg, jag håller med till viss del men anser att det är viktigt att hästen först hittar rytm och takt och att det inte är klockan som styr.. hitta koordinationen. En annan detalj är att om möjligt förhindra att hästen slår sig, genom balans/skoning eller funktionella skydd.
    Men det absolut viktigaste är ändå att träna kontinuerligt! Gärna ofta och inte för hårt, unghästen ska tycka det är roligt.

    Fantastiskt kul med unghästar haft förmånen jobba med det några år, i Sverige och USA.

    Kallblod idag skiljer sig inte så mycket från varmblod, den stora skillnaden anser jag att man kan träna en ganska obegåvad kallis till en hygglig tävlingshäst... medans varmbloden behöver ha mer talang för att räcka en bit upp o klasserna.
    Eva

    SvaraRadera