torsdag 3 april 2014

Förebilder, husgudar och inspirationskällor

Jag hade en gång i tiden en plan på att jobba på stuteri, åt vissa tränare, i vissa länder osv. Allt slog in utom två saker. Jag skulle till USA och jag skulle jobba åt Robert Bergh. Men, som jag skrev i gårdagens inlägg, livet kom emellan.

Jag hade för avsikt att skapa mig en egen manual för hur just jag skulle hitta vägen till framgång. Från betäckning till vinnarcirkeln. Detta är naturligtvis en ständigt pågående process och man lär sig hela tiden om man är lyhörd. Det finns information att få om man vecklar ut antennerna mot omvärlden. Om man läser på hemsidor, lyssnar på vad folk säger, tittar på hästar på tävlingar, frågar de som lyckats hur de gått tillväga osv.

Jag har träffat, jobbat för, pratat med och lyssnat på och läst om massor av spännande människor i travvärlden och hur de resonerar. Från stora till små. Jag tänker ofta på vad vissa personer skulle ha gjort eller sagt i olika situationer, när det kommer till träning och handhavande av hästar. När jag sitter ute i skogen och tränar kusarna är det många namn som återkommer i mina tankar i princip dagligen. Och som inspirerat, eller inte inspirerat, mig på ett eller annat sätt och format mig och mitt sätt driva hästeriet på.

Exempel på sådana namn:

Åke Svanstedt, Robert Bergh, Stig Lindmark, Rune Holmen, Örjan Torstensson, Sverker Karlsson, Björn Magnusson, Stig H Johansson, Mats-Åke Nilsson, Heinz Platvoet, Sören Nordin, pappa, Niclas Carlson, Mikael Lindqvist, Leif Berggren, John Östman, Björn Lindblom, Ove A Lindqvist, min fru, Per Gustafsson, Alf Jonsson, Jan Alba, Ernst Berglund, Gunnar Melander, mamma, Jan Norberg, Tomas B Nilsson, Thomas Nilsson, morfar, Leif Stilling, Jan-Olov Persson, K-G Holgersson, Jessica Lindgren, Per-Arne Lindström, Anders Lindqvist, mina barn, Lutfi Kolgjini, Olov Stenlund, Stefan Hultman, Roger Walmann, Roger Nilsson, Berth Johansson, Reijo Liljendahl, Johnny Takter, Norbert Schulze Thier, Jocke Johansson, Petri Salmela, Jori Turja och många fler.

Jag lovar att jag utan betänketid kan säga exakt på vilket sätt, var och en av dessa personer, har haft och har inverkan på mitt vardagliga liv med hästarna och därmed varit och är delaktiga i mitt ständiga läggande av pusslet.

Try me!

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar