torsdag 17 april 2014

Dags att tänka om

Tänk om. En vanlig term i travsammanhang. Oavsett om man sitter framför lajven, befinner sig på tribunen eller, som jag oftast gör, bevittnar tävlingarna från stallbacken. Detta ständiga om inte om hade varit så... Men nu är det inte det "tänk om-et" som jag tänker avhandla här utan det andra, du vet det där "tänk om-et" som betyder "tänk i andra / nya banor".

När jag gjorde lumpen och man misslyckades med något hinder på den militära hinderbanan, så brukade alltid en viss major säga "gör som proffsen". Med det avsåg han sig själv eftersom han var svensk mästare i disciplinen och därmed behärskade alla hinder till fullo. Han tyckte gärna om att visa hur man skulle gå tillväga och följde man hans tekniker och metoder för att avklara hindrena så gick det som oftast betydligt enklare.

Detta kan också appliceras på hästtränarbranschen, ibland i alla fall. Jag brukar understundom när jag gått i stå med någon häst sända en tanke till min gamle major och hans uppmaning. Gör som proffsen. Vad skulle den eller den tränaren ha gjort i ett specifikt fall. Jag har kört fast lite grand med Odile Kiro. Hon är skapligt bra, hon hänger med hyfsat i loppen osv, men jag skulle önska att hon var lite spänstigare, speedigare och mer på tå, så att hon kan delta mer aktivt i loppen och inte bara vara en medhängare. Frågan är hur jag ska få henne dit.

Fick en tanke när jag läste i Travrondens kallblodsbilaga härom dagen där det stod om hur Gunnar Melander tränar Månprinsen för att han ska bli rappare. Jag tänker försöka Träna Odile efter den filosofin ett par månader framöver så får vi se var det landar. I korthet: Vartannat träningspass med pullert med flera korta tuffa intervaller och däremellan träning "på lätten" som han uttrycker det. Och vartannat pass med någon form av snabbare intervaller.

Våren och försommaren får väl bli som det blir på tävlingsbanan och så hoppas jag att hon får skörda frukterna av det nya träningsupplägget under årets andra hälft.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar