söndag 11 maj 2014

Varmblodsbloggen

Helgen lider mot sitt slut. Den har, sedd en travnörds ögon, varit något alldeles extra. Dagens inlägg kommer uteslutande att handla om varmblod. På förekommen anledning.

Helgen har varit speciell så till vida att jag har fått se tre fantastiska prestationer från tre ekipage på tre helt olika nivåer inom våran underbara sport. Alltifrån den lilla amatörhästen till den stora världsstjärnan, plus den tredje som ligger precis mittemellan de två förstnämnda. Vi tar dem i tur och ordning.

Amatörhästen. Max De Lux. Tränad av Skellefteamatören Martin Westerlund. Vann bronsdivisionen på Umåker igår efter en 100%-ig styrning av Erik Adielsson. Spurtade som en retad tiger när han fick anfallsorder. Häftigt att se. Och häftigt också just detta att travsporten erbjuder den lilla amatören att gå ut mot stora proffstränare och möta dem på banan på samma villkor och dessutom vinna över dem.

Världsstjärnan. Sebastian K. Åke Svanstedts comeback som kusk natten till idag. Vann utan att drivas på ett tangerat världsrekord mot de andra mattpiskande jänkarna. Det vore en nåd att stilla bedja om att Svanen kan bidra till en, åtminstone liten, förändring av den amerikanska löpkörningskulturen avseende drivningarna.

Mittemellan. Sist men inte minst. En av mina favorithästar gjorde årsdebut igår under Umåkers V75-tävlingar. Blended Scotch. Körd av sin tränare Per Linderoth. Låg nästan sist in på upploppet, kryssade sig fram och höll så när på att hinna ikapp och förbi storfavoriten Beer Summit. Bland de häftigaste spurter jag har sett. Hennes karriär har nog bara börjat. Jag tror att hon kan komma att nå den allra högsta eliten. Minns var du läste det först.

By the way, jag hade spelat en liten slant på Blended Scotch. Om någon känner sig manad att booka henne till 24 ggr fläsket nästa gång hon ska starta så får vederbörande gärna höra av sig till mig innan.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar