tisdag 6 maj 2014

Insnöad

Av och till så händer det att jag snöar in på än det ena, än det andra. just nu är jag insnöad på huvudstång på åtminstone två av mina hästar. Katla och Odile.

De springer som ostkrokar i träning hemmavid. På banan, för sulky med sidstänger, går det betydligt bättre, men när man sitter och kör motion, backträning eller intervaller hemmavid i speedcart, går det betydligt sämre. Så då har jag börjat hänga dit en stång mot halsen. Här ska sägas att de viker huvudet åt olika håll så det är nog inte enbart mina körhänder som är felande. Ja, jag vet att det säkert går att "köra dem raka" om man ger dem tid och om man gör si eller så. Men nu har jag inte riktigt tid med varken si eller så. Och dessutom fungerar huvudstången alldeles utmärkt. Inte bara för att huvudet blir rakt, utan även för att bakkroppen och därmed hela hästen blir rak i vagnen. Vilket i sin tur gör att de tränar kroppen på ett mer tillfredsställande sätt.

Jag har aldrig använt mig av denna utrustningsdetalj förut. Har alltid tyckt att det varit överkurs och att den inte haft någon positiv effekt. Märkligt hur jag har kunnat ha den åsikten och vetskapen utan att någonsin ha provat den. Men, som Strömstedt (är det första gången i världshistorien som en travblogg refererar till honom?) sjunger: "Jag är bara människa."

Så, du som läser detta, vad tvivlar du på som du aldrig har provat? Tänk efter. Kanske du har fel. Eller varför inte prova och bekräfta att du hade rätt?

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar