lördag 3 maj 2014

Ergonomisk träning

Som humankiropraktor så anser jag mig besitta en hel del kunskaper om hur ryggen fungerar. Jag vet också hur man ska ta hand om den på bästa sätt för att den, så långt det är möjligt, inte ska ta skada i samband med hästhantering och travträning.

Innan vi går in på vardagen med hästkörning så vill jag först säga att jag läst någonstans att den vanligaste patienten hos en kiropraktor, procentuellt sett till hur många som finns inom varje yrke, är grävmaskinisten. Varför? Jo för att hen sitter ner, ofta med lite dålig hållning, med "tappad" svank, är lite otränad och sist men inte minst så "slår" det underifrån när maskinen skakar. Känns det igen? Tänk genomsnittlig travtränare av endera licenstypen. Sitter i en speedcart, dålig hållning, kanske tänker mer på att hästen ska vara vältränad än att man själv ska vara det och ett underlag som gör att det skakar rätt ordentligt.

För att ryggen ska ta så lite skada som möjligt så gäller det, förutom att hålla sin lekamen i så god form som möjligt, också att se till att man har en så bra vagn som möjligt att köra i. Man brukar säga att man tillbringar mycket tid i sängen, därför ska man införskaffa en bra sådan, man sitter kanske mycket i bilen därför ska man se till till att komforten är hög osv. Detta gäller också i högsta grad när det kommer till den vagn som väl de flesta tränar sina hästar mest med. Speedcarten.

Själv kör jag Royal Ergo och jag anser att den är den bästa på marknaden för ens egen ergonomis skull. Nu har jag sannerligen inte provkört alla vagnar som finns, men jag har svårt att tänka mig att det finns någon som är bättre.

Stötarna underifrån lindras så långt det är möjligt av den utmärkta fjädringen som finns både på hjulen och i sitsen. Dessutom, och minst lika viktigt, så kan man hålla fötterna så lågt ner att man kan upprätthålla en så pass gynnsam ländryggskurvatur att diskarna i ländryggen inte påverkas nämnvärt i negativ riktning.

Ska jag ge ett enda råd när det kommer till val av speedcart, så får det bli just det att man ska se till att det finns möjlighet att hålla fötterna lågt ner, utan att man för den skull tappar möjligheten att "ta spjärn" i körningen och därmed riskerar att flyga huvudstupa om hästen tvärnitar.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar