måndag 12 maj 2014

Ängslilja travar på

Ettåriga Ängsliljas inkörningsperiod håller så sakteliga på att lida mot sitt slut. Hon kommer att köras varannan dag månaden ut. Skulle kanske vilja köra lite oftare men eftersom hon nu börjar springa ganska långa sträckor varje pass så kommer inte hovarna att räcka till om hon skulle köras oftare. Och börjar hovarna slipas ner alltför mycket så finns risk att hon associerar träning med ajaj och det är ju naturligtvis bara onödigt.

Lilja körs drygt två kilometer i ordentligt trav. Detta vill jag göra av två anledningar.

För det första för att hon ska lära sig att trava ordentligt redan från början. Jag anser att det är lättare att få in ett korrekt rörelsemönster om man redan från början lär hästen hur det ska gå till, om det är möjligt. Om man först trippar och lär unghästen att ta korta steg så tror i alla fall jag att det blir svårare att få den att sträcka ut senare när det är dags för "riktig" träning. Det går naturligtvis, men som sagt jag tror att det blir svårare.

För det andra för att köra henne lite lite trött varje gång. Min erfarenhet är att det är lite lättare att lära den unga individen att veta hut om den dräneras på lite överskottsenergi. Med "veta hut" menar jag att det är lättare att köra den på bettet och öka och sänka tempot osv. Dessutom bråkar de mindre om de inte har fulladdade batterier. Det optimala är om hästen först går i hagen, gärna hela dagen, innan man kör, men det låter sig inte alltid göras av praktiska och tidsmässiga orsaker,

Ängslilja kommer som sagt att köras ca tio ggr till, därefter väntar ett två månader långt sommarlovsbete och sedan börjar grundträningen i augusti.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar