måndag 26 maj 2014

Summering av kvällens breddtrav

Kvällen är över. Ridån har gått ner och publiken har gått hem. Hur blev kvällen då? Som jag ser det fick vi bl a se:

Fina hästar. Mindre fina hästar. Bra kuskprestationer. En och annan bortkörning. Spännande lopp. Härliga upploppsstrider. Glada segrande kuskar, tränare och ägare. Ungefär som en vanlig travkväll således.

Extra kul att sju av de tio loppen vanns av kvinnliga kuskar. Har det hänt tidigare? Jag tvivlar. Inte som en vanlig travkväll således. Jag tycker att det är just detta som man måste se, när ska bedöma huruvida breddtrav är bra eller inte. Att det under dessa tävlingar händer sådant som inte händer under vanliga travdagar. Jag tycker inte att det enbart är negativt. Jag tror att de tjejer som vann ikväll, men också Gustav, Göte och Matti, gläds minst lika mycket över sina segrar som hade det gällt "vanliga" lopp. Jag är också helt övertygad om att ägarna till de segrande hästarna skålar i samma skumpa oavsett storlek på loppen osv.

En och annan orutinerad kusk hade sannolikt också sett fram emot att få köra lopp idag, utan att behöva möta Ohlsson, Norberg, Lindqvist och kompani. Pratade med en skitamatörkollega ikväll på travet och vederbörande hade åsikten att det kanske t o m kan anses som brist på respekt mot dessa "blåbär" att ständigt klanka ner på kvalitén på kuskar och hästar i breddloppen.

Fundera på det. Det ligger något i det.

Och glöm inte att tipsa andra om att läsa min blogg. Förutsatt att du tycker den är värd det.

Jerker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar