torsdag 22 maj 2014

Skithovslagaren

Jag har ända sedan tonåren varit intresserad och fascinerad av anatomi och fysiologi. Både på människa och häst. Att försöka se och förstå hur man med de givna förutsättningar man har att jobba med, kan uppnå bästa möjliga resultat är en aldrig sinande källa till nya funderationer.

Ett område som i allra högsta grad förenar anatomi och fysiologi är hovslageri. Jag är ingen stjärna inom gebitet men försöker hanka mig fram så gott det går. Det är naturligtvis ovärderligt som skitamatör att ha vissa kunskaper inom detta. Dock ska man ha respekt för vad man håller på med och ständigt försöka förkovra sig.

Jag har alltid skott mina egna hästar. Även om det inte alltid är en plättlätt uppgift att sko, så har jag väl genom åren förvärvat vissa kunskaper. Men alla är vi barn i början. Den första sömmen jag slog i, kommer jag tydligt ihåg. Och skulle jag råka glömma så blir jag påmind varje gång jag ser mitt nakna högra lår. Ärret som blev när märren ryckte till innan jag hann bocka sömmen syns tydligt, även nu såhär tjugotre år senare.

Avslutar med att rekommendera två filmer på youtube om hovmekanism som förhoppningsvis väcker både en och annan tanke. Skriv in "final proof 1" i sökfältet, se den och därefter den ännu mer intressanta "final proof 2".

Kämpa!

Jerker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar