måndag 31 mars 2014

Och ditt namn skall vara

Våren är här och nya föl ser dagens ljus för första gången. Ett lika roligt som svårt bestyr kan vara att namnge sina nya tillskott. Travhästar kan ha de mest fantastiska namn och vissa uppfödare är riktigt påhittiga, när det kommer till vad man ska välja för namn till sitt föl, vilket det sen ska bära resten av sitt liv. Jag vet inte om vi hör till den kategorin direkt, men de vi har fött upp har i alla fall fått namn med ett visst mått av konstruktiv eftertanke.

Vi har två egna uppfödningar i vår ägo. Och båda är således döpta av oss.

Odile Kiro. Min frus förslag helt och hållet. Odile kan lätt leda tankarna till hennes far Moe Odin, vilket förvisso är en del av sanningen, men långt ifrån hela. Det var aldrig något snack om vad hon skulle heta. Kolsvart utan tecken. Fallen som sagt efter Moe Odin. Lägg därtill att min fru har en bakgrund som balettdansös. Namnet var givet. Odile. Efter den svarta svanen i Svansjön. Kiro är sedan vårt uppfödarnamn efter mitt civila yrke, jag jobbar som kiropraktor.

Katla Kiro. Även här ville min fru ha ett ord med i namngivandet. Fallen efter Lome Elden som hon är, så ville vi ha något som associerades med eld, flammor, gnistor osv. Katla är född i början av juni 2010. Den minnesgode kommer ihåg att 2010 var våren då vi lärde oss ordet "askmoln", efter alla utbrott som den isländska vulkanen Eyjafjallajökull hade. Hustruns förslag blev därför Eyjafjallajökull Kiro. Här utnyttjade jag emellertid min vetorätt. Efter lite googlande hittade jag namnet på en vulkan som är förknippad med ovan nämnda och dennes namn var är Katla. Att Katla också är namnet på den eldsprutande draken i Bröderna Lejonhjärta gjorde inte att valet av namn på vår fölunge blev direkt svårare.

Mitt favoritnamn av alla fyndiga namn på travhästar är en Menhammaruppfödning,
ett sto undan Ain't That Love:
Hillary Clinton.

Jerker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar