fredag 28 mars 2014

Nöjd med gårdagen



Odile Kiro och undertecknad på Bodentravet

Odile skötte sig nästan perfekt i gårdagens breddlopp i Boden. Lugn start och position i andraspår längst bak i fältet genom första svängen. Ytterst nära galopp på första bortre men jag lyckades parera, den gången. Nästa gång vi närmade oss samma kritiska punkt, dvs bortre långsidan, så råkade jag blinka och gungan var ett faktum. Ställde sig dock 600 kvar, sprang ifatt fältet och nöp en matlapp. Underkant 1.26 sista 500 så hon är på gång. När hon en vacker dag låter bli att ta de där hoppsastegen, så kommer jag att ta dem istället, för då skulle jag tro att hon är hon är med på det ädlaste av foton. Det som tas när målsnöret sprängs.

Ängskalla var åter sig själv efter diverse utrustningsändringar. Tung inledning, tredjespår runt första kurvan fram till dödens. Blev sittande där resten av loppet och drog fram vinnaren. Själv tog hon en säker bronspeng på ett nytt tangerat rekord och, bäst av allt, med full fart över mållinjen.

Jag själv klarade mig utan böter den här gången, så även jag är på gång. Klarade också drogtestet. Testade negativt för kokain, amfetamin, heroin och en sak till vad det nu var. För statistiker som eventuellt läser detta, räkna ut följande: Bodentravet tar ca 15 knarktester per år, slumpvis urval av kuskar. Jag kör i typ två lopp per år på den banan. Hur stor är sannolikheten att just jag kommer att testas? Nåja, en erfarenhet rikare blev man i alla fall.

Gårdagens negativa: Punktering på finkan på E4:an på vägen hem. Men det löste sig ändå ganska smärtfritt med hjälp av några telefonsamtal och Bert Petterssons insats med hans domkraft.

Idag har jag slitit av båda starthästarna bakskorna och de har fått bekanta sig med Ängslilja (och tvärtom) för första gången. Det blev ett väldigt speciellt möte när "de fyras gäng" hade rendez-vous för första gången. Jag har i alla fall aldrig sett nåt liknande. Mer om det imorgon.

See ya!

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar