söndag 16 mars 2014

Årsdebut i jollen

I övermorgon är det dags för ett sällsynt gästspel i min egen sulky, bakom en egen häst, i ett riktigt lopp. Skälen till att jag nästan aldrig kör lopp själv är många, men om det kommer jag säkert att ta upp som ett eget ämne i framtiden.

Loppet går i Boden, på lunchen och det är vår egen Odile Kiro som har det tvivelaktiga nöjet att få dra mig ett par varv runt ovalen. Hon har nu två lopp innanför västen efter vinterträningen och borde så småningom börja närma sig något som i alla fall liknar form. Jag tror inte att hon är redo för några framskjutna placeringar ännu, utan den här starten är mest ett led i matchningen mot kommande tävlingssäsong. Min målsättning och förhoppning är att hon ska kunna börja leverera från maj månad och framåt.

Vissa dubier föreligger dock. Odile sprang på sig mycket pengar ifjol och det blir spännande att se om hon överhuvudtaget kommer att kunna bära dem i år. I sina bästa stunder har hon visat fartresurser som räcker, men det är tyvärr inte alltid som hon har dem, sina bästa stunder alltså. Framför allt måste hon lära sig att öppna snabbare från start. Får vi ordning på den biten så kommer hon med all sannolikhet att springa ihop, både till sin egen havre och kanske också till havren åt någon kompis i stallet, men det återstår alltså att se.

// Jerker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar