torsdag 27 mars 2014

Odile Kiro & Ängskalla Bodentravet 27/3

Odile startar i ett breddlopp med undertecknad vid spakarna. Hästen känns oförändrat fin i träning, tycker kanske t o m att hon känns lite bättre ju mer och hårdare hon tränas. Hon har fått ett lite annat träningsupplägg på slutet då yttre omständigheter, läs vädret, så har krävt. Hon har svarat bra på det men den riktiga effekten av omläggningen kommer nog inte förrän om en månad till skulle jag tro. Återkommer i framtiden om hur hon (och de andra hästarna) tränas.

Själv ska jag försöka att inte göra de misstag som gjordes förra gången hon och jag tävlade. Jag är försiktigt optimistisk om en framskjuten placering om allt går i lås. Vinner gör hon inte. Det finns ett par stycken som hon inte kan slå normalt sett, men strunt i det, det här är bara ett led i matchningen inför kommande säsong, vilken jag ändå tror kan bli ganska hygglig när året så småningom ska summeras.

Ängskalla var senast en liten besvikelse. Men det finns förklaringar. Jag kommer att göra lite ändringar till den här starten, vilka jag tror kommer att bli till det bättre. Hon har bästa möjliga läge. Sjätte spår på startvolten över kort distans. John brukar vara bra på att pricka starten och Kalla brukar vara snabb ut från springen. Tufft motstånd såklart eftersom det tyngre gardet har börjat vakna upp från sina respektive iden. Sedan har vi detta med sommarbana som jag nämnt tidigare. Jag har umgåtts med tanken på att skriva en motion till ST om att införa en permanent konstfrusen isbana i norra Sverige... Jag lever på hoppet att en hitta en optimal balans, på vilken hon kan göra sin kapacitet rättvisa även på isfritt underlag. Första steget i den jakten på den blir den här starten. Funkar hon som ska är hon med på målfotot. Vore kul att ha ett målfoto med hon och Järvsöviking på. Det är väl inte helt otroligt att de i framtiden får ett kärleksbarn (nåja) tillsammans och det vore en kul grej att visa upp ett foto med föräldrarna på, för den eventuella avkomman.

Selen, vagnen och de nya jänkarhjulen är packade. Mot Boden!

Spänn banden!

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar