tisdag 18 mars 2014

En skitamatörs bekännelser

Boden idag med Odile Kiro. Skitdålig i värmningen. Gjorde ett par ändringar i utrustningen och hon kändes som en ny häst i provstarten. Vissa förhoppningar om att vi skulle nå den där åtråvärda matlappen väcktes.

Starten gick, eller skulle gå rättare sagt. Det blev omstart. Illa ledd volt på nr 12 Odile Kiro och Jerker Bjurman. Helt i sin ordning. Voltade som en kratta. Alltså som en kratta som aldrig tidigare har voltat. Sen kan jag väl tycka att det var lite väl nitiskt eftersom alla var på plats på "kör" även om de andra kommandoorden inte direkt satt som smäckar. Alla kom iväg som de skulle. Och breddlopp är ju till för att skitamatörer ska få köra lopp och få rutin. Och eftersom alla, i mina ögon i alla fall kom iväg som de skulle, så kanske man från funktionärshåll hade kunna ha lite mer Fingerspitzgefühl. Nåväl, jag kan ha missuppfattat situationen, jag kanske skulle ha det straff som blev utmätt. Detta var faktiskt första gången i min typ tjugofyraåriga kuskkarriär som jag fick böter. Iof har de flesta lopp körts med lärlingslicens där man utdömer avstängning istället för böter men ändå. Dessutom har jag alls inte kört särskilt många lopp. Men men, allt går ju som bekant att bevisa med statistik.

Loppet kom sedan iväg i andra starten. Fick ett bra lopp och 700 kvar kändes min springare riktigt fin. Då kom den. Galoppen som jag dittills hade lyckats undvika. Lång galopp. Trodde jag skulle bli diskad, men lyckades plocka ner henne. Sedan gick hästen som ett jehu sista 500 och vi kunde knipa en liten peng i de allra sista stegen.

Slutet gott, allting gott. Jag är supernöjd med hästen och ger mig själv godkänt i betyg. Ett par till så här fina lopp av hästen i vår och jag börjar nästan tro att hon kommer att kunna hävda sig ganska bra i sin nya klass.

Nästa start för Odile blir 27/3 i Bo i en nästan exakt likadan proposition med exakt samma driver.

Tycker du om min blogg så får du gärna hjälpa till med spridningen av den. Rekommendera andra, dela och länka.

Kämpa!

Jerker.

1 kommentar: