tisdag 14 oktober 2014

Farthinder

Kör man bil och kommer till ett farthinder saktar man ner något, förhoppningsvis lagom mycket att man i lugn och ro för en själv och andra eventuella inblandade, på ett tryggt sätt tar sig förbi hindret, därefter återgår man till "normal" hastighet igen.

Lite på samma sätt är det att träna unghästar. I mitt specifika fall Ängslilja. Farthindret utgörs denna gång av en förmodad växtperiod. Den går såklart inte att se med blotta ögat men hennes beteende vittnar om att just en sådan är i görningen as I wright. Hon springer på precis som vanligt, till en viss hastighet, då funkar plötsligt ingenting längre.

Min tanke är att då göra precis som jag skulle ha gjort i trafiken; Sakta ner, ta mig förbi hindret och sedan lägga mig på marschhastighet igen. Här är jag motståndare av vila. Liknelsen med bilkörning haltar något men ändå inte helt. Stannar man av kommer man ju inte förbi hindret. Enklare då att klara av problemet att slå av på takten men ändå fortsätta framåt.

Det här kan man diskutera ganska mycket om, men min erfarenhet säger mig ändå att min lösning är den bästa, dock måste det göras med stor försiktighet och en inte så liten del lyhördhet gentemot hästen i fråga.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar