tisdag 15 juli 2014

Vad som än krävs

Rubriken är en direkt översättning av "Whatever it takes" och är en av de slogans som Sveriges bästa hockeylag använder sig av. För närvarande jobbas det också enligt den principen i vårt lilla kallblodsamatörstall.

På lördag är det dags för årets viktigaste lopp för oss. Kvalet till Derbystoet. Visst, en eventuell final är på sitt sätt minst lika viktig såklart, men "failar" vi (som ungdomen säger) på lördag, så blir det ju inget av med den saken, så det stora fokuset ligger nu helt och hållet på kvalet.

För att lyckas inom travet krävs som bekant att mycket ska gå ens väg. Vissa saker kan man inte påverka, desto fler saker kan man tack och lov göra just det, påverka. Jag har lovat mig själv att göra allt som står i min makt för att vi ska ta oss till Det Stora Målet. Det löftet avlades sent i höstas. Ju närmare målet vi har kommit, desto noggrannare har jag blivit i förberedelserna. Det är möjligt att vi kommer att misslyckas, men om det skulle bli på det viset, så ska jag i alla fall inte ångra ett enda dugg, att jag inte gjorde allt som stod i min makt vid varje givet tillfälle.

Igår kväll när jag tog in och skulle natta Katla lyftes hovarna upp för översyn av skostatusen. Den yttre traktarmen av höger framsko, var inte den lite väl trång? Borde inte skon tas av och vidgas två-tre millimeter? Näe, inte så här sent på kvällen, eller jo, nä. För bövelen, Derbystoet, en gång i livet. Vad som än krävs. Av med skon, bank, bank, på med skon. "Klart och betart."

Då så, godnatt Katla. Vänta nu, hon vill springa med huvudet lite snett till höger, är det för att hon inte får fram vänster framben på ett tillfredsställande sätt? Stretching? Näe, inte så här sent på kvällen, eller jo, nä. För bövelen, Derbystoet, en gång i livet. Vad som än krävs. Stretching ett par minuter vänster fram och höger också för säkerhets skull.

Nu så, finns det nåt mer att göra innan grimman tas av för ikväll? Ja, lite massage då. Sen var det kväller.

Sådär håller jag på och kommer att hålla på fram till lördag kväll.

Vad som än krävs.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar