onsdag 30 juli 2014

De var inte bättre förr

Jag var på Kriterieuttagningarna på Dannero igår. Hej vad det gick. Hästarna sprang generellt fortare än vad de någonsin gjort förut. Det var en ynnest att få vara på plats. Inför varje lopp när jag stod och tittade på defileringar och efterföljande provstarter, var jag tvungen att påminna mig om att det faktiskt var treåringar jag hade framför mig.

Helt otroligt att få uppleva detta. Jag har förvisso haft nöjet att få delta ett par gånger i dessa sammanhang de senaste åren, men det är som det alltid är när man har egen starthäst, man får liksom ingen överblick över helheten. Nu kunde jag passivt stå vid sidan av och bara njuta av den travsport och de fina hästar som erbjöds.

Den finaste hästen av dem alla, i mitt tycke, slog tyvärr på ett par galopper, så den får vi inte se i finalerna nästa helg. Nordby Hugin. Kom ihåg var du läste om honom först. Han kommer sannolikt att låta höra tala om sig i framtiden.

För övrigt så var det som sagt helt igenom toppsport rakt igenom avseende den kalla rasen. Hela fjorton (!) treåriga kallblod underskred 30-gränsen. Extra roligt var det också att se att ett sto ånyo var bäst på plan. Ifjol dominerade som bekant också ett sto. Lannem Silje. And the rest is history. I år heter motsvarande häst Brenne Rödi (e. Horgen Tore) som vann sitt kval på 1.27,6. Hon blir sannolikt favorit i Kriteriestoet i år, men jag tror att hon även skulle hävda sig bra mot killarna om hon hade startat i den öppna klassen.

Kul med så många anmälda i stoklassen. För första gången kördes faktiskt hela tre uttagningslopp för det täcka könet, vilket är lika glädjande som viktigt för den kallblodiga rasen fortlevnad.

Som en liten kuriosa och ett bevis på hur bra årets treårsston är; Ifjol var vår underbara Katla Kiro tvåa i Kriteriestoet på 1.31,8. Den tiden hade i år inte ens räckt till att kvala in till finalen...

Avslutningsvis vill jag nämna att Dannero alltid är en fantastiskt trevlig bana att besöka. Bra sport, fin anläggning och alltid bra service. Känns lite som att komma hem varje gång man kommer dit på något vis.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar