söndag 10 augusti 2014

Guldet blev till sand

Guldtäcket rann ut i sanden för oss. Noggranna förberedelser och minutiös planering av träning, resa, övernattning, resesällskap osv gjorde, tillsammans med att Ängskalla kändes i toppform, att det inte var helt utan förhoppningar som vi startade i gårdagens prestigefyllda lopp. Och efter mindre än ett varv så drogs ridån ner. Dagar och veckor av planering, spolierade efter mindre än en minut. Det här känner varje travfrälst läsare igen, men för den som händelsevis inte lever med trav och hästar dygnet runt, så tänker jag att det kanske är på sin plats att även baksidan av travmedaljen belyses för en gångs skull. Nåja, värre saker kan hända, ibland blir det bara fel och igår var det en sån dag.

Hästen var lite för peppad och pullade sig till galopp. Det finns både tänkbara ursäkter och en och annan mer eller mindre bra bortförklaring men de lämnar jag därhän. Det finns däremot en sak som jag med oomkullrunkelig visshet vågar hävda: Det kommer att hända igen.

Helgen för övrigt; Trevlig båttur i vanlig ordning runt denna helg, många konstruktiva möten och samtal, både till sjöss och på land, med människor som man annars inte träffar så ofta. Fantastiska uppvisningar av de norska unghästarna, också det i vanlig ordning. Auktionen som avhölls efter tävlingarna följde jag via sms (tack Jenny) under vår hemfärd. Jag tycker det verkar som att den föll ganska väl ut men jag har inte hört så mycket om den egentligen så jag ska inte uttala mig alltför säkert om den saken. Hur som haver så blev det i alla fall en hel del hästar som bytte ägare och en del till ganska hyggliga priser dessutom.

För att återknyta till unghästarna, så blir man både förskräckt och inspirerad av att se dessa unga talanger springa dessa ohyggliga tider och speeder. Det känns nästan ouppnåeligt att man ska kunna konkurrera med de allra bästa. Men vi har gjort det förr och vi ska göra det igen. Idag hämtar vi hem Ängslilja från betet. Hon ska få landa några dagar och sen ska vi påbörja arbetet med att försöka få fram en Kriteriefinalist 2016.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar