onsdag 20 augusti 2014

Ängskalla i kusk-EM

Just hemkommen från Umeå. Kalla var med i Kusk-EM. Blev sexa efter två galopper på 1.26,3 / 2140am. På en två sekunder tung bana (enligt "pålägget" i kvalloppet). En strålande prestation av märren. Hon brukar alltid ha svårt för banor med dåligt fäste, det hade hon denna gång också.

Riktigt bra prestation av körande maltesen Noel Baldacchino också tycker jag. Ängskalla är tillräckligt svårkörd för den som känner till henne, hur svår ska hon då inte vara att köra för någon som aldrig ens hört talas om och än mindre sett henne? Minst fyra guldskor måste jag nog ge kusken.

Spektaklet som sådant var kul och lite speciellt att delta i. Lite knepigt blev det enär kusken knappt förstod och inte alls pratade engelska. Vi samtalade via tolk. Det är emellertid inte alltid helt lätt att uttrycka sig i facktermer på engelska, vilket skulle bevisas. Men medan Noel var ute och värmde Ängskalla och jag fick prata lite på tu man hand med tolken, så visade det sig att han var italienare i grunden. Jag provade då mina, som jag trodde avsomnade italienska språkkunskaper och det visade sig att det gick bättre att tolkaför alla parter, via det språket. Lika kul som förvånande för mig själv att det funkade så bra som det gjorde.

Häftigt var det också att höra löpsreferent Amsköld nämna namn i sina reff som man annars bara i bästa fall hör på TV. Loppen kördes snyggare än jag hade förväntat mig och det märktes att det var riktigt duktiga drivers i farten. Även om det kanske var nog så mycket "action" upploppet ner ibland för att man som svensk skulle vara helt nöjd i alla lägen. En åsikt som i vissa fall också delades av måldomarnämnden...

Nya starter för vårt lilla stall blir det på hemmaplan om en knapp vecka. Då med västerbottniska kuskar.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar