söndag 1 juni 2014

Maxprestation

Odile fyra igår lördag på Solänget, i en hård omgivning. Jag är inte överraskad. Hon har mycket inom sig men har lite svårt att visa det ibland (oftast). Nytt rekord med 1,5 sekunder. En inte alls obetydlig slant blev det också med hem till det lilla skitamatörstallet. Vackert så, som Albert Svanberg skulle ha sammanfattat det.

Oavsett tävlingsform, idrottsgren, eller annan form av resultatinriktad verksamhet så finns något vackert i att den deltagande ger allt. Det kan vara en gymnasieelev på årets viktigaste prov, det kan vara en spyende häcklöpare som inkommer som fyra på OS, eller det kan vara en tjock travhäst som krigar 'til the bitter end. Det storslagna är själva kämpainsatsen.

Odile krigade verkligen igår. Två meter före mål låg hon sexa men hon sluggade sig till en fjärdeplats med en emaljs marginal. ATG:s slogan "För att hästar ger allt" kan inte bli tydligare än såhär.

Jag hade gjort några ändringar inför detta lopp, vilka föll väl ut. Halvrunda skor och superlätta boots fram, vassare käk och springrem. Plus lite annorlunda upplägg dagarna innan loppet. Bl a fick hon kvällen innan starten gå två st trehundrametersspeeder så fort som Moeodinbenen bar. Detta har praktiserats med framgång tidigare av större tränare jag. Dock vill jag se att det har effekt flera ggr innan jag sammankopplar hennes fina lopp med detta.

Det blev i alla fall en fin avslutning på en bra majmånad.

I skrivande stund har det hunnit bli juni. Hittills inkört denna månad: 0 kr.

Kämpa!

Jerker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar