onsdag 18 juni 2014

Läng på stegen

Någon gång emellanåt använder jag mig av equiterapeuten Maria Öhman. Jag finner det nyttigt att konsultera någon utomstående om jag kört fast i mitt tänk. Dels för att få hjälp med att avlägsna vissa specifika problem, men också för att så frön till nya tankar i mitt ibland inskränkta huvud.

Maria sade en gång att om hästens kors fungerar fullt ut så ska den "se ut som tjuren Ferdinands mamma bakifrån när den skrittar". Detta har jag tagit fasta på. Att försöka få till den där gången som gör att man nästan blir sjösjuk av att titta på. Det kan kan dock understundom vara lite knepigt med en, ibland, stressad travhäst. Som jag skrivit om många gånger, visst man kan säkert uppnå en lugn och fin häst på en hel massa olika sätt, genom att ge den tid, lugna ner träningen, variera densamma osv, men jag har inte riktigt den tiden och tålamodet. Så jag försöker hitta genvägar.

När det kommer till att länga stegen i skritten så kan man med fördel uppnå det genom att gå ordentligt aktivt med hästen i relativt branta nerförsbackar. Vilket ju passar utmärkt då hästen ändå ska flåsa av sig mellan backintervallerna. Jag har jobbat ganska hårt med detta med Ängskalla och Katla Kiro och fått god effekt av det. Framför allt på Katla.

Hon har skrittat mycket nedför backar med pullert, då med ordentligt mycket tryck. Hon tar olika långa steg med bakbenen uppför och t o m på plant underlag om man lägger på ett dragmotstånd. Nedför däremot, tvingas / kan hon ta ut stegen om det är lagom brant, samtidigt som hon måste dra. På så sätt blir rörelsemönstret och därmed träningen utförd på ett mer tillfredsställande sätt.

Jag kan inte sätta fingret på vad som skulle bli till det bättre genom att skritta nedför, men om jag utifrån ett fysiologiskt och rörelsemekaniskt perspektiv ska ge mig på en gissning, så tror jag att det beror på att ligamenten i hästen starka kors och bäcken, ges möjlighet till ökad rörlighet och tänjning då sträckarmuskulaturen, dvs "sparka-ifrån-musklerna", är satta lite ur spel i en nerförsbacke.

Jag skulle kunna spela en tjuga på att jag har rätt i detta resonemang. Men helt säker är jag inte.

Jerker.

1 kommentar:

  1. Kloka funderingar och roligt att fler se resultat av back träning! =)
    Keep up the good work!

    SvaraRadera