onsdag 25 juni 2014

Handsken är kastad

Uttrycket i rubriken gör gällande att en utmaning är gjord. Nämnda handske är kastad av undertecknad å Ängskallas vägnar och det är upp till tränare och team runt Jenny R.G., Mofaksan, Nordvanja, Närbyjänta m fl att taga den upp. Utmaningen avser uppgörelsen om vilket sto i landet som för närvarande är det bästa.

Anmälan till Sto-SM är gjord och startfältet är kanske det bästa som hittills presenterats i denna löpning. Första reserv i detta lopp har drygt 600 startpoäng. Om Ängskalla, hemska tanke, hade galopperat och blivit utan poäng i sin näst senaste start, istället för att vinna densamma, så hade vi faktiskt inte ens kommit med i loppet, så hård är konkurrensen. Men nu är vi här. Framme vid målet.

Detta lopp har funnits med i mina tankar precis varje dag under det senaste halvåret. En svindlande tanke att vi ens har en häst som finns med i förhandsdiskussionerna att anmälas till detta lopp. Och nu är vi med. Och startar till och med i loppet, med en viss förhoppning om att kunna roffa åt oss en inte helt oansenlig del av priskakan. Svindlande tanke sa Bull.

Körde rundbanejobb med Kalla inne på banan igår tisdag. Jag vet såklart inte hur en vinnare av sto-SM känns i sitt sista jobb inför den stora uppgiften, men ska jag gissa så borde det ligga i gränslandet av hur vår märr kändes igår. Hon gick 1.37 i långvagn och studsade fram som en unghäst på grönbete. Smidig, spänstig och med spetsade öron.

Pratade lite med en till henne närstående uppfödare och han tyckte inte att jag borde tänka tanken att vilja byta häst med någon inför loppet. Jag är benägen att hålla med.

Jag ska verkligen försöka njuta av tiden och resan fram till loppet på måndag. Det är få förunnat att få tävla i dessa sammanhang. Och för det är jag Ängskalla evigt tacksam.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar