torsdag 15 november 2018

Reflektion intervallträning

Vi gör en kort paus i presentationen av stallets hästar. På förekommen anledning. Angående detta med intervallträning, gör jag/vi/man fel utifrån logiskt tänkande om man kör lika fort i alla intervaller och gör jag/vi/man kanske ännu mer fel om man kör fortare i de sista intervallerna.

Vi lämnar travet och tänker bänkpress för en stund. Betänk att man kör t ex 3x8 reps på 80 kilo. Man är troligen mest utvilad i början (det första setet) och minst i slutet (det tredje setet). Ändå är det inte ovanligt att man kör just, i detta exemplet, 3x8 på samma vikt. Det borde innebära att man inte utmanar musklerna tillräckligt i början och alltför mycket slutet av övningen. Så tänker jag att det borde vara i alla fall.

Tillbaka till intervallträning av hästar. Här borde det vara på samma vis. Ponera att man kör 6x800 meter i 1.40-tempo. Då borde den första intervallen vara alltför lätt (eftersom hästen är utvilad) och den sista alltför tuff (eftersom hästens krafter börjar tryta), alternativt är den (de) sista intervallen
(-erna)  lagom jobbig (-a), men då var de första lika fullt av för lindrig karaktär. Bara en tanke. Kanske borde intervallerna vara 36-38-40-40-42-44, typ, istället? Jag vet (liksom alla andra) inte vad som är rätt och fel. Men jag gillar att tänka och ifrågasätta mig själv och hur jag tränar, både mig själv och hästarna. Gör det du också vetja!

/ Jerker

1 kommentar:

  1. Intressant tanke där!
    Den beskrivningen stämmer ju bra in på hur hästarna aktiverar sig/busar i hagen. Typ, gärnet från början sedan lite lugnare och när orken tryter är det bara lunkatempo.

    SvaraRadera