fredag 16 november 2018

På spåret

Orion Kiro (e Dotterud Teddy u Odile Kiro). Vår förstfödde kille. Och totalt vår femte uppfödning. Man brukar då och då slänga sig med uttrycket "världens snällaste", det kan"man" härmed sluta med, eftersom det epitet en gång för alla är Orions.

Han har varit "världens snällaste" allt sedan han för första gången såg dagens ljus i mitten av maj 2016. Kanske t o m lite för snäll ibland. Men i träning och på banan så finns där ändå någon form av kampvilja, vilket sannerligen var ett adelsmärke hos hans mor i hennes bästa stunder, förhoppningsvis har han ärvt lite av detta.

Mycket är speciellt med Orion men det mest speciella för mig, och min hustru Ranja, är den natten då han påbörjade sin jordevandring. Vi sätter alltid upp en kamera (vilken man kan följa via en app i telefonen) i fölmärrarnas boxar när nedkomsten börjar nalkas, också så denna gång. Det speciella med just detta tillfälle då Odile lade sig ner i spånbädden var att jag inte var närvarande, långt ifrån, ca fyrtio mil närmare bestämt. Jag var nämligen på ett tåg i Sundsvall, på väg till Stockholm i ett eller annat ärende. Ranja fick därmed ta hand om hela showen på egen hand, förvisso med råd och viss hjälp av några vänner, allt medan jag satt där i min kupé i Y-län, tittandes på min 4,5 tums skärm, utan minsta möjlighet att kunna vara till någon som helst hjälp. Det var en väldigt speciell känsla och ärligt talat något som jag gärna hoppas slippa i framtiden. För det där med fölning är stort! Och då vill åtminstone jag vara där det händer, när det händer.

Men allt gick hur som haver väldigt bra (inte ens jag är oersättlig ;)) även om jag som sagt missade konfekten denna gång. Orion blir nu snart tre år och har ett drygt halvår till tävlingsdebuten. Han premade i våras och kvalade under slutet av sommaren på ett bra sätt. För dagen blir det mycket mängdträning och så åker vi in till banan och kör något 40-varv emellanåt för att få lite fart i benen. Med väldigt stor sannolikhet ligger också en pullertdebut inom en väldigt snar framtid!

/ Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar