måndag 26 december 2016

Tjocka damen sjöng

Det är inte över förrän hon har sjungit sägs det. Men nu har hon gjort det och min amatörkarriär är över. I denna karriär räknar jag också in år med lärlingslicens i olika former, vid olika tidpunkter. Karriären började ca 1990, dvs innan internets tid och därmed svår för mig att faktachecka och avslutades alltså igår, på självaste juldagen anno 2016. Och den slutade precis som den började, med en diskvalifikation på Umåker. Då förvisso som kusk på banan och nu som tränare vid sidan av densamma.

Ängskalla och körande Östman skötte sig hyggligt, men loppet blev i hårdaste laget och det blev galopp mitt på upploppet med en mindre pengaplacering på gaffeln. Ingen idé att gråta över det, vi kommer igen om några veckor. Kalla har inte så många lopp att starta i under de närmaste månaderna men vi tränar och startar på där det går och så får vi se hur och om det blir tävling eller avel eller både och till våren.

Gårdagens tävlingar på Umåker måste jag hylla. Jag hoppas verkligen att juldagens V75:a har kommit för att stanna. Umåker gjorde detta mycket bra hela vägen. Precis som de har gjort förut med den "ordinarie" V75:an på våren, så började de med uppsnack och tävlingar på hemsidan, långt innan tävlingsdagen. Bara det att det döpte dagen till och därefter jobbade hårt med konceptet "Winter Trot Classic", är värt en eloge i sig. Under kvällen bjöds det på tävlingar på en klassiskt krispig isbana, defileringar till tomtemusik, konståkning på innerplan, ponnysar med julbelysning, eldkorgar, glöggtält på stallbacken osv. Tummen upp Umåker, detta gjorde ni som sagt bra!

Sedan ska Tyri Svarten också hyllas. Den femtonårige krigaren gjorde igår sin allra sista start. Denne "Tyri" som Ängskalla tävlat mot, "typ jämt". Och tänk, att i sin sista start, på juldagen som femtonåring, starta på V75 och få med sig en peng hem till stallet. Jag skulle vilja se den häst som gör om den prestationen. Tack för allt Tyri, ha en bra pension, vi kommer att sakna dig!

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar