lördag 7 mars 2015

Frankrikeäventyret dag fyra - tolv

Jag hade en ambition att skriva ett blogginlägg per dag om Det Stora Äventyret, men känner att det blir mindre och mindre angeläget i takt med att det blir fler och fler dagar som läggs mellan nutid och hemkomsten. Så jag river av resten av resan här och nu, dag för dag i korta kommentarer:

Dag fyra: Äntligen kom vi fram till Grosbois. Packade ur bussen, installerade hästarna i boxarna och oss själva på hotellet, körde hästarna en sväng, middag på cantinan på Grosbois.

Dag fem: Tidigt upp. Lokalbuss från hotellet 07.00. Körde Kalla och körde en tur med en Anders Lindqvist-häst (Cagnam Style - kom ihåg var du såg hans namn först), körde Kalla igen. Champions League på kvällen, PSG-Chelsea. Fullsatt arena. Mäktigt.

Dag sex: Övriga svenska delegationen anslöt. Däribland Ranja och Ängskallas tillfälliga skötare Frida. Filmning av Paris by night på kvällen. Champs Elysees, Triumfbågen, Eiffeltornet osv.

Dag sju: Första tävlingsdagen. Att värma på Vincennes stora bana var stort i min lilla värld. Riktigt stort. Häftigt att se stallbacken, inskrivningen, stallrestaurangen osv. Oerhört coolt att vara där. Med våra lilla Skaffer Brunen-märr. Loppet blev så bra det kunde bli för hennes del. Var lite seg men bärgade en matlapp i alla fall. På nytt autorekord, 1.25,0 am. Grattis än en gång Cali Maks.

Dag åtta: Slickade såren och laddade batterierna efter loppet dagen innan. Regn på Grobban. Lunch på cantinan, Eftermiddagen tillbringades inne i stan, bl a med ett besök på / i Notre Dame. Alla svenskar åt gemensam middag på restaurang på kvällen. Undertecknad åt för första gången escargots.

Dag nio: Fria aktiviteter. Louvren, Eiffeltornet (högst upp så klart) och Montmartre med Sacre Coeur. Middag på pittoresk fransk restaurang just nedanför kyrkan.

Dag tio: Race igen. Njöt om möjligt än mer av upplevelsen. Kunde ta in det bättre och vara mer avslappnad än första dagen. Loppet. Kalla öppnade 21 första 1000m i dödens. Och då började uppförsbacken. I det läget var det långt hem. Men hon bet ihop och krigade hela vägen, uppför backen och in i kaklet och slutade, på bästa Sven Nylander-manér, fyra. Jag tycker att detta var ett av de fem starkaste loppen / minnena med Kalla i hennes hittills nittionio lopp långa karriär. Tre timmar efter målgång rullade vi norrut mot Belgien där vi skulle övernatta.

Dag elva: Frukost i Waregem, Belgien. Dagen tillbringades mestadels på Autobahn. Vi körde i ett sträck till Halmstad, dit vi kom fram på småtimmarna.

Dag tolv: Halmstad - Hudiksvall, framme vid tretiden på eftermiddagen. Kalla fick ta igen sig ett par timmar i en box hos Persson, sen blev det en sista sjutimmarstripp till Skråmträsk, dit vi kom bra precis vid midnatt drygt två dygn efter avresan från Paris.

Det var Äventyret i korta drag. Den som vill se bilder från resan kan kolla in mig på Instagram @jerkerbjurman.