onsdag 25 mars 2015

Banjobb Lilja och Kalla

Åkte in till banan för jobb med Ängslilja och Ängskalla idag.

Ibland känns det som att allt är uppochner i det här gebitet, stundom får man vända utochin på sig själv och sina tankar och ibland faller allt helt plötsligt på plats när det blir lite bakochfram.

Lilja travade lite knackigt för ett par månader sedan. Tog för korta framsteg. Detta åtgärdades med ett par boots av den lite tyngre modellen på framhovarna. Så att hon började ta ut stegen lite mer. Det har fungerat bra under några veckor, men nu går det inte längre. Nu travar hon helt plötsligt sämre igen, trots bootsen. Jag sköt från höften och satte de tunga bootsen bak istället. Och det blev bra mycket bättre på en gång. Hon sprang 2.05 full väg i speedcart på ett bra sätt.

Konsekvensanalys: De tunga bootsen på framfötterna hjälpte henne förvisso att ta ut stegen, men nu har hon skjutit iväg på höjden baktill, fått längre bakben och därmed längre baksteg och börjat skalpa sig. Med de tunga bootsen bak istället, så försenas baksteget plus att de skyddar mot skalpandet. Hon blir tryggare och travar bättre. Det är i alla fall min förklaring.

Kalla känns som vanligt inte särskilt bra i snabbjobb i högre farter. Men som en studsboll i lägre diton. Hon var helt lysande i 1.40 / 2000 meter. Startar på tisdag i Boden. Både jag och Kalla ser fram emot den starten.

Den som vinner det loppet kommer att vara riktigt bra. Jag tror att Kalla kommer att vara det. Och om någon annan än hon vinner loppet så kommer den alltså att vara ännu bättre.

Jerker.

1 kommentar:

  1. Jag brukar skumma igenom resultatlistorna i NSD, en vana från den tid jag hade åtminstone lite med några aktiva travhästar att göra, och den här gången fastnade mitt öga på Ängskalla. Roligt att ha något namn att spana efter igen även om jag aldrig sett er "på riktigt" :-)

    SvaraRadera