onsdag 28 januari 2015

Som en smäck

Katlas seger under tisdagens lunchtrav i Boden satt precis som en sådan som rubriken antyder.

Du som händelsevis läste mitt förra inlägg märkte att jag var försiktigt optimistisk inför loppet. Och det skulle visa sig att jag hade fog för det. Hon var precis så bra / förbättrad som jag hade hoppats och trott. På alla vis.

Det är en fantastisk känsla att vinna travlopp. Det är för er alla som gjort det "to know" och ni som ännu inte upplevt det rekommenderar jag verkligen "to find it out". Om detta har jag skrivit förut och kommer säkert att göra igen.

Denna gång väljer jag istället att försöka hitta förklaringar till vår hästs förbättrade status. Jag tror att det framför allt beror på tre saker i hennes fall.

1. Mer pullertkörning. Vilket det i sin tur har givits tid till nu när alla årgångslopp är över och man inte längre har pressen på sig att ha hästen i toppform till vissa givna tillfällen. Det har varit en lugn och fin vinter hittills, där Katla har fått bestämma träningen utifrån vad hon klarat, istället för att jag pressat henne till sånt som hon kanske inte varit redo för.

2. Ny balans. Av en händelse så råkade hon tappa båda bakskorna i hagen inför ett intervallpass. Jag hade inte likadana skor som hon tappat i min selkammare och slumpens skördar gjorde att jag valde en annan sko, vilket blev en klar förbättring för hennes travteknik. Hon tävlade nu med breda järnskor bak och öppen aluminiumtå fram. Och hon gjorde på ett bättre sätt än nånsin tidigare.

3. Vår feta shetlandsponny behövde röra lite extra på sig ett tag tyckte jag. Det gjorde att jag äntligen fick ut tummen och monterade på stagen på pullerten, vilka gör att man kunde ta ponnyn på släp. Det i sin tur gjorde att jag började köra andra hästar på släp i större utsträckning, däribland Katla. Och hon har därmed fått skritta långt fler kilometer varje vecka jämfört med tidigare, vilket jag tror gjort henne mycket gott.

Nu ska jag se loppet på datorn en gång till sen blir det bingen.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar