måndag 2 februari 2015

Rundbanejobb och fodertillskott

Den gångna helgen åkte jag in till travbanan med Ängskalla för att köra ett lite snabbare jobb inför genrepet till helgen i Boden, inför Det Stora Äventyret. Kalla kändes precis lika dålig som jag har vant mig vid att hon gör i träning på rundbanan. Så det jobbet sa varken bu eller bä. Hon känns i alla fall grym hemmavid i träning, så jag är ändå alltjämt vid gott mod avseende hennes formstatus.

Ängslilja fick också följa med till Skellefteovalen för sitt första "riktiga" rundbanejobb i livet. Hon sprang tillsammans med en annan tvååring. Vi körde ca 2.14 full väg och det var väl godkänt, om än det finns en del att slipa på när det kommer till Liljas sätt att genomföra de två rätvarven, Lite bryt och lite broms, lite rassel och lite pling. Nåja, inga stora saker, nån Murphy här och nån sidstång där, så tror jag att det ordnar sig ganska snabbt.

Parisresan då? Ja, det upptar väl typ nästan hela min tankeverksamhet för närvarande. Tävlingarna och loppen brukar ju normalt vara de stora orsakerna till oro och nervositet. Denna gång är det dock alls inte så. Nu funderar jag mest på hur hästens välbefinnande ska kunna upprätthållas i knappa två veckor på resande fot. Normalt sett är det jobbigt för Kalla att resa till Bergsåker...

Jag försöker mota Olle i grind genom att redan nu byta foderstat till en version som gör att hon binder mer vätska i kroppen och på så sätt motverkar snabb uttorkning. Dessutom får hon en dryg deciliter olja per dag för att bunkra lite kilon inför resan.

Jag är också lite orolig för att det kommer att bli tvärvarmt för vår springare nere i Frankrike. Även om vi inte har polarvinter hemma just nu så är det i alla fall runt tio minus varje dag. Och att det om några veckor är minst tjugo grader varmare i Paris är väl en inte alltför vågad gissning? Så, jag ämnar klippa henne. Och för att stimulera ny pälssättning så står hon idag på B-vitamin för den sakens skull.

Som lök på laxen så får hon också ett supertillskott för ökad hovtillväxt, så kanske vi har en rimlig chans att köra barfota runt om i båda loppen på Vincennes.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar