torsdag 10 april 2014

Same same but different

På förekommen anledning, som det heter, så tänker jag berätta om huruvida jag skulle bedriva träning av ett varmblod på samma sätt som jag tränar mina kära kallblodshästar.

Till att börja med, jag har en bakgrund inom traveriet där jag först höll på endast med kallblod. Dock på amatörnivå och det rörde sig inte om särskilt många hästar till antalet. Därefter kom en period på några år där jag uteslutande höll på med varmblodshästar. Jag har jobbat som traditionell hästskötare, stuteriförman och framför allt jobbat en hel del med inkörning och uppträning av varmblodiga unghästar.

Sett till numerären så har jag betydligt större erfarenhet av varmblod, sett till nedlagda timmar så vinner nog kallbloden. Så jag har erfarenhet av båda raserna.

Till saken. Skulle jag träna ett varmblod på ett annorlunda sätt? Jag måste faktiskt tänka efter ordentligt för att kunna svara på det. Tänka, tänka, tänka. Nej, det skulle jag nog inte. Jag skulle i varje fall inte tulla på allroundtänket. Samma tankegång skulle råda. Tekniken i första hand, parallellt med uppbyggnad av grundkondition. Därefter ganska snart försöka komma ner i lite snabbare farter, för att komma till en nivå där träningen ger större effekt. Och sedan i sista hand bygga muskler och styrka. Jag har tänkt klart. Det får bli mitt slutgiltiga svar.

Just detta med muskler och styrka skulle jag nog försöka bygga medelst pullert tror jag, men jag inte säker på den punkten. Vi får väl se hur det blir med den saken, om och när det blir aktuellt. Jag tror att det skulle vara svårare för mig att träna ett varmblod och få den hästen att hålla ihop. Detta eftersom de träningsmöjligheter jag har för dagen, inte är lämpade för att träna varmblod på det sätt jag skulle vilja och definitivt inte på det sätt som jag har erfarenhet av att träna dem på.

Jag har hittat ett sätt att träna kallblod på som jag tycker funkar ganska bra under de omständigheter som råder avseende terräng, underlag, klimat osv. Kanske det skulle fungera att implementera en häst av den varmblodiga rasen i verksamheten också, men jag är inte säker. Jag skulle tro att i så fall blir det nog till att tänka i lite nya banor.

Jag minns när Svanstedt lämnat backarna i Medelpad för slätten i Västergötland och uppvisade än bättre resultat och han fick frågan, nåt i stil med: "Du härledde dina framgångar på Bergsåker till backträning men här finns ju inga backar och det går ännu bättre nu, hur kommer det sig?" Han svarade på sitt lite torra karaktäristiska sätt: "Då kanske det inte var backarna i alla fall då."

Det gäller att försöka anpassa sig till de förhållanden man har. Både avseende träningsmöjligheter och hästmaterial.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar