måndag 28 april 2014

Säkerhetsåtgärder vid inkörning

Ängslilja körs varje dag och är nu uppe på knappa två kilometers jogging per pass. Jag kommer strax att börja köra henne varannan dag för att hovarna inte ska bli så slitna. Hon får ligga på sina två kilometer maj månad ut. Därefter bör / ska inkörningen vara klar och hon får två månaders sommarlov i en grön hage och sen börjar allvaret i början av augusti.

Hon är snäll och fin att köra om än lite arg på grejorna emellanåt. Precis som i alla fall jag önskar att unghästar ska vara. Lite humör är bara bra. Nån gång per dag provar hon att kicka lite grand, helst när det skjuter på under svansen.

Jag kör aldrig in unghästar med käkrem. Annat än i yttersta nödfall. Jag tycker att det är bättre att de får boxas lite i en adekvat applicerad slaggjord, än att det ska tvärköra ner huvudet och göra sig illa i den ömtåliga munnen när det tar tvärstopp i käken. Det tror jag i längden skapar ett större problem än att den unga hästen får studsa ett par gånger extra med rumpan.

Måste man ha käk så ska man naturligtvis ha det, men min åsikt är att man ska låta bli den så långt det är möjligt.

Sen finns det de som tycker att hästarna hellre provar slå just för att de har slaggjord och hellre väljer en käk som protektion. Då får de tycka det, min åsikt står ända fast.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar