söndag 6 april 2014

Breddtravets vara och inte vara

Breddtravet. Mycket omdebatterat. Jag tycker faktiskt att det är en ganska trevlig företeelse. Känns lite mer som tillbaka-till-rötterna. Roligare att titta på, då man (jag som skitamatör) har fler hästar och kuskar man kan relatera till i varje lopp och det känns lite mindre allvarligt, utan att det för den skull tullas på seriositeten.

Den trogne bloggläsaren vet att jag kört ett par slika lopp den senaste månaden. Jag upplever att det inte är riktigt lika tufft i loppen och att t o m "lilla jag" kan ta för mig om positioner och ta plats, både bildligt och bokstavligt. Sedan kanske min uppfattning är helt verklighetsfrånvänd, mest just den känsla jag har inför detta är ju trots allt det viktiga och t o m kanske själva andemeningen men hela konceptet.

Jag har sannerligen ingen aning om huruvida det spelas på loppen i något som liknar tillräcklig utsträckning, hur A-tränarna drabbas, eller om det är bra överhuvudtaget för travsverige osv,  men för mig personligen, så upplevs det på det stora hela som positivt, hittills i alla fall.

Det finns saker att se över, det gör det. Det är en grannlaga uppgift att kolla på vad som bör förändras och jag är glad att det inte ligger på mitt bord. Skulle jag dock få ändra på en enda sak och ingenting annat, så skulle det vara att korrigera upp prispengarna i loppen en liten gnutta. Minst 15.000 kr till segraren. Den som vinner får för de mesta tillräckligt anser jag, eftersom man till prischecken också kan addera segerruset, men de andra pristagarna får för lite pengar med sig hem om förstapriset ligger på, som nu oftast är fallet, 10.000 riksdaler.

Man kan alltid diskutera, huruvida A-tränare ska få delta överhuvudtaget, om f d A-tränare ska få delta, var man ska dra gränsen för vilka hästar som ska få vara med ska gå osv, men detta är som sagt alls icke glasklart i alla lägen. Jag tror och hoppas på, lika mycket som att jag litar på lyhördheten hos de som bestämmer, att detta kommer att lösas till det bättre vad det lider.

Att stänga vid 500 poäng i loppen tycker jag är knasigt, eftersom vi då löper risk att inte få fulla lopp. För att i möjligaste mån fylla loppen, samtidigt som vi ska gynna de med mindre poäng på kontot, föreslår jag att man löser detta genom att helt sonika vända på poängställningen och låta de med minst poäng komma med i första hand och de med mer komma med i mån av plats. Ett annat alternativ skulle kunna vara att göra en variant på "fördel ston" och skriva typ "nackdel 500 poäng", dvs tjugo meters extra tillägg för hästar med över 500 poäng, allt för att minimera risken att inte få fulla startfält.

Ha' de' på bade'!

Jerker.

1 kommentar:

  1. Hej Jerker, håller iofs med om att det är viktigt finna stimulanser och incitament för en breddning av sporten, och förhoppningsvis på sikt få in nya aktörer. Men som det nu verkar upplagt och som Norrbotten skriver att nära 40% varit ( är ) breddlopp med lägre prispremier och poängbegränsningar blir till ondo för sporten, och vad som händer med spelet lär ju visa sig, vill inte måla en viss figur på väggen men. Inte minst Sleipner må agera för att höja statusen på kallblodssporten och inte med breddlopp, med nuvarande utformning, sänka den. Noterar "bara" att under 2013 42 st varmblod tjänat mer än vinstrikaste kallblod ( varav 37 > 1 milj ). För att mildra "konflikten" med proffsen/hyrkuskar, kanske göra någon/några enstaka breddloppsdagar men då med "normala" priser, förstår inte varför en seger i ett breddlopp med hästar utan poängbegränsningar skall vara mindre värt! Emedan vi sällan fyller loppen så borde poängbegränsning vara förbjudet, möjligen som du skriver ngn form av handikapplopp, men tycker i princip tveksamt, varför ska vi straffa bra hästar? Fel väg att gå! Möjligen Bollnäs/Hagmyren behöver finna nya varianter emedan tvångsstrykningar betydligt vanligare. Mvh Tomas

    SvaraRadera