onsdag 20 september 2017

I zonen

Livet med trav och hästar är som livet självt, men i koncentrerad form. Det finns mörker och ljus, motgångar och medgångar, förtvivlan och hopp. Och allt däremellan. Och ibland känns det som att man är i zonen. Du vet, när det känns som att allt bara flyter på och det inte finns några hinder som inte kan forceras.

Just nu är jag där. Vi har fyra hästar som tränas på allvar. Katla Kiro, Marre R.F., Rappodina och Röyns Kristine. Dessutom har vi en ettåring, Orion Kiro som snart ska påbörja sin grundträning på riktigt och ytterligare tre toppstammade ettårsston på väg in i stallet.

Jag väljer här att bara fokusera på de fyra som förväntas tävla nästa år, dvs de fyra förstnämnda.

Katla. Det verkar som att vi har hittat rätt med balansen nu. Två fina lopp på raken. Så ent som igår var hon tvåa bakom landets bästa sto Mofaksan. Katla känns dunderfin varje träningspass. Hon har tränat hårt i backen ett tag i brist på vettiga loppalternativ. Hon kommer att lätta upp träningen framöver och varva det med lite sporadiskt tävlande. Hennes skördetid brukar vara när det fryser på och vi får skruva dit brodden. Och vi är som bekant snart där.

Marre. Min Lilla CC, hon tränar mycket teknik för dagen. Farten liksom orken finns där. Nu börjar koordinationen också falla på plats. Hon gick ett mycket fint rundbanejobb igår. Hon kommer att få ett kanonår 2018 om "Gud vill och byxorna håller". Med det sagt, så tror jag att hon fortfarande kommer att bjuda oss på många glädjestunder redan nu i höst.

Rappodina och Kristine. Två väldigt fina ston som ska börja tävla till våren. De är inte lika varandra på en endaste fläck förutom att de känns mycket begåvade båda två. De är redo för snabba tider redan nu men jag försöker lägga band på mig och inte köra så fort. Det går sådär. Mycket mängd, långa lugna pass för dagen. Båda kommer att gå kvallopp senare i höst. Och matchas för tidiga debuter kommande vår.

Det känns fantastiskt att ha fyra så fina hästar i träning. Vem som är bäst vet jag inte, men jag skulle tro att Katla är sämst. Och hon är ju ändå inte så dålig.

Vill du också vara med om framtids segrar? Ja då vet du att du kan köpa in dig på någon av de ettåringar som inom kort kommer in i stallet. Först in blir Holter Oda som anländer imorgon. Spännande!

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar