onsdag 16 augusti 2017

Jag har en plan

Jag har en plan som jag försöker jobba efter när det kommer till träning av unghästar. Denna plan jobbade jag fram med en kompis för sju-åtta år sedan. Min kompis Ängskalla. Eller egentligen slumpade det sig så att hon hade vissa talanger och det var bara att hänga med. Men jag kommer ihåg vad hon kunde vid varje given tidspunkt och det bar hela vägen till Kriteriestoet för hennes och min del.

"Men jag kan också minnas, en stilla sommarnatt" som Ronny Eriksson skaldade. Natten i fråga för min del var när jag stod där i fören på Ådalen III på väg in mot bryggan. Kvällen / natten innan Kallas kriteriefinal. Jag tänkte: "Tänk att jag får vara med om detta, synd bara att det förmodligen aldrig kommer att hända igen och synd att jag aldrig kommer att få chansen att ta lärdom av vad jag gör och har gjort fel inför detta stora lopp."

Men tack och lov hade jag fel i mitt antagande. Jag tog lärdom av vad som gjordes fel och tack och lov fick jag chansen igen med en fin häst igen två år senare, Odile Kiro. Planen som jag och Kalla hade utarbetat tillsammans lades upp på ritbordet igen och vissa justeringar gjordes. Och sådär har det rullat på. Samma grundmall, med vissa justeringar under vägen. Vilket nu senast resulterade i en tredjeplats i finalen med Marre R.F.

En av de fasta punkterna på vägen mot Kriteriet är att jag vill att en häst ska kunna 1.45 full väg på ett bra sätt i mitten av augusti. Marre kvalade ifjol på 1.44 den 18/8. Igår var det dags att syna stallets båda tvååringar med deras respektive första skarpa banjobb i livet. Båda två sprang med lätthet 1.44 med en betydligt snabbare avslutning, så de är helt enligt tidtabellen så här långt. Skönt att ligga så bra till redan nu, då behöver man inte drabbas av panik om, eller snarare när, det blir en sämre period senare under hösten eller vintern.

Jag anser att det är viktigt att man har ett mål och en tanke hur man ska ta sig dit. Sedan kanske målet måste justeras under vägen, viktigt bara att veta vart man ska eller vill, för om man inte vet vart man ska så vet man ju inte heller vilken väg man ska välja. Eller tvärtom, som någon sa i, jag tror det var Alice i underlandet, "Om du inte vet vart de ska, så spelar det heller ingen roll vilken väg du väljer."

Jerker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar