måndag 21 mars 2016

Vad blir'e för mat?

Äta bör de annars dör de. Hästarna. Men vad äter de? Vet du? Jag tyckte att jag hade lite koll, men på förekommen anledning så har jag nördat in mig lite extra på några av våra hästars dieter.

Inte helt enkelt till en början, men ganska kul efterhand när man får snurr på det. Generellt kan väl sägas att våra hästar har lite för bra hö när det kommer till tävling. Jag fick mig en ögonöppnare till livs då jag upptäckte att en foderstat innehållande ett alltför proteinrikt hö kan vara nog så knepigt att balansera upp med diverse kraftfoder och tillskott.

När det kommer till det numera högdräktiga stoet Odile Kiro (fölar inom en månad!!!) och de yngre förmågorna lämpar sig turbohöet desto bättre.

Hur som haver så kommer vissa korrigeringar att göras på Katlas och framför allt Ängskallas repektive matsedlar.

Och så får vi i vanlig ordning drömma vidare om vilka stordåd just dessa förändringar kommer att leda till.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar