torsdag 18 december 2014

Äntligen lopp för Ängskalla

Den 8 februari 2015. Fr o m 12 november t o m 28 februari finns det ett (1) lopp som Ängskalla och alla andra hästar med mer än 800.000 på kontot får starta i norr om Sundsvall. Den 8 februari i Boden.

Jag skriver det igen, ett (1) lopp på tre och en halv månad för oss, om vi inte vill åka fyrtio mil enkel väg och tävla. Och stackarna i Boden som har ytterligare tjugo mil till Sundsvall... Någon som sa: "Det finns inga lopp till min häst"?

Jag klagar av princip aldrig i min blogg, men här tänker jag göra ett undantag. Jag kan förstå att det är knepigt att skriva proppar. Jag förstår också förstå att någon enstaka häst kan hamna i kläm ibland och att man inte kan tillfredsställa alla. Men i detta fall rör det sig om sju-åtta hästar hemmahörande i Boden och Skellefteå som ställs inför samma faktum. Gör ett tillägg vid 800.000, åtminstone en gång per månad och det bör bli ett fullt lopp. Här tycker inte jag att propositionsskrivaren har gjort sin läxa.

Synergieffekten av detta dilemma blir att man kanske inte vill hålla sin häst i startform när det bara finns ett enda lopp att delta i på ett drygt kvartals år. Och när loppet väl kommer så kanske man inte anmäler av den anledningen. Och så blir det tunt i listan av den anledningen. Och så höjs röster för att det inte anmäls till loppen. Än färre lopp skrivs ut osv.

Jag har hört att alla hästar ska ha minst en bra propp och en mindre bra, inom rimligt avstånd varje månad. Ängskalla (och ytterligare en dryg handfull hästar) kan inte ens anmälas till ett enda lopp på åttioåtta dagar inom en radie på minst fyrtio mil. Det är, vill jag påstå, unikt i Sverige. Kom gärna med exempel som kan slå detta "rekord". Men ska du hitta det får du nog leta. Länge.

Nog klagat.

Jerker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar