torsdag 19 oktober 2017

Uppdatering unghästarna

Tiden går fort. What a klyscha. Men sant är det. Och vad mycket som kan hända på kort tid. För ett år sedan kunde jag bara drömma om att ha ett gäng välstammade och talangfulla unghästar i stallet. Nu behöver jag inte drömma längre. Jag kan närhelst jag vill gå ut i stallet på titta på dem.

Röyns Kristine. Hon har tränat mycket mängd i kuperad terräng under hela sensommaren och hösten. Inga banjobb bortsett från unghästvisningen för några veckor sedan. Härom dagen var jag dock in till banan och körde eftersom hon ska kvala på söndag och jag ville känna var hon står. Hon kändes dunderfin och sprang riktigt fort en bit, men framför allt gjorde hon det på ett väldigt bra sätt och återhämtade sig snabbt efteråt.

Rappodina. Kristines bästa kompis, fick också följa med. Hon har tränats enligt ovan nämnda sätt också. Hon anmäldes inte till kval eftersom jag inte tyckte hon var färdig, framför allt mentalt, men också att det fanns lite att slipa på med balansen. Det skulle dock visa sig att jag var fel ute med henne. Hon sprang 1600 meter på 1.41 och var dessutom relativt lugn och fin. Nu var anmälan till kvalet tre timmar innan detta jobb. Så hon får kvala senare i höst / vinter.

Guldhagens Leopold. Har varit hos oss på inkörning sedan första september. Han joggar ca tre kilometer några gånger per vecka. Var lite stressad till en början men börjar landa så smått. En mycket trevlig häst som är lätt att tycka om. Han åker hem till ägaren vid kommande månadsskifte.

Orion Kiro. Kördes in i våras och gick sedan på bete. Han var därmed klar att börja tränas i början av september. Vi springer inte så långt ännu, ca fyra kilometer några gånger i veckan. Dock gör han det i ganska högt tempo så det blir träningseffekt ändå. Han kommer att få öka på träningsdosen med ett par kilometer inom någon vecka.

Holter Oda. Har tömkörts i drygt två veckor. Hon har varit lite besvärlig men börjar ge sig. Jag vet ingenting om huruvida hon varit hanterad innan hon kom till oss. Jag gissar emellertid att det varit lite tunt på den fronten med tanke på hu hon uppfört sig. Hon kommer att sättas för vagn inom de närmaste dagarna.

Tåga Tyra och Tåga Tilda. Kom till oss för några dagar sedan och vi har redan hunnit tömköra dem tre gånger. Snälla och väluppfostrade. De kommer att sättas för vagn i slutet av nästa vecka. Det enda problemet med dessa två damer är väl egentligen att de är alltför beroende av varandra, inte så konstigt då de gått tillsammans hela deras hittills ganska korta liv. Nu går de ute dygnet runt tillsammans med Holter Oda vilket är bra på många sätt sett ur ett socialt perspektiv.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar