tisdag 10 oktober 2017

Maskulin och muskulös

Rubriken anspelar inte på undertecknad utan på vår ettårshingst Orion Kiro. Det var det helhetsomdöme han fick på unghästvisningen för ett par veckor sedan.

Orion är vår första egenuppfödda hingst. Och faktiskt också den första som jag och Ranja äger av det könet. Det har bara blivit så, inte minst pga av att de som vi fött upp varit av det motsatta. Kul med hingst förvisso, men för mig spelar det ingen större roll. En bra häst är en bra häst, vilket kön den har är av underordnad betydelse.

Men nu har vi hur som haver fått en hingst och då är det ju lika bra att han är som rubriken anger. Så det blir "på riktigt" liksom.

Orion är en fantastisk individ att jobba med. Hans mamma Odile Kiro var inte alls lika trevlig och därför hade i alla fall jag mina dubier avseende hur hennes avkommor skulle bli. Nu visar det sig att både Orion och årets föl Ronja har fått alla bra sidor av sin mamma, men inte ärvt de dåliga. Orion har ett trevligare psyke och definitivt en mycket bättre teknik än mamman. Så om han dessutom fått med sig hennes motor, ja då kan äventyret med honom bli både kul och långt.

Orion Kiro kördes in i våras och har sedan gått på sommarbete. Han började köras / tränas ordentligt fr o m september och är nu uppe i joggingturer på 3-4 km fyra ggr per vecka. Han får för dagen lunka på i ganska bra tempo, ca 2.50 så länge han håller ihop aktionen. Och varje pass, om han vaknat på rätt sida, så får han sträcka ut "så fort det går" i 200 m. Vilket han då kan göra i tempon ner mot 2.25. Jag anser att det är av yttersta vikt att man lär hästarna att springa fort redan som barn. Då har man enligt min mening störst möjlighet att påverka den motoriska utvecklingen. Man behöver absolut inte köra unghästen trött men jag anser att det gagnar den i längden att köra i högt tempo, korta bitar, i ett tidigt stadium

Tänk på elitidrottare som blivit bäst i världen på sin idrott. Jag skulle tro att de allra flesta fick lära sig tekniken i ett tidigt stadium. Jag har svårt att tro att Zlatan eller Sarah Sjöström hade blivit så bra som de blev om de inte drillats tekniskt från väldigt unga år. Jag är övertygad om att vi aldrig skulle ha hört talas om Usain Bolt ifall han började träna sprintteknik först vid femton års ålder osv.

Nu är ju travsporten en gång för alla en sport där det finns många vägar till framgång och många blir saliga på sin egen tro. Vackert så, huvudsaken är att man är nöjd med sin häst och jobbar utifrån sina egna idéer. Oavsett vilket, så är det ibland nyttigt att se sig i spegeln och tänka sig för om man är på rätt väg eller inte.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar