lördag 3 september 2016

Bäst i klassen

Unghästvisning på Skelleftetravet idag. Vi mönstrade Marre R.F. och hon vann sin klass (tvååriga ston) på 77 poäng. Sedan räckte det inte till att bli Best In Show, därtill krävdes 81 poäng. Den titeln förärades den tvåårige hingsten Storspjuver (e. Tekno Odin) som vann på målfoto före ettårsstoet Roffa.

Under årets visning kom sjutton hästar till start, vilket är rätt så många för att vara i Skellefteå. Tillställningen blev mycket lyckad med en del nya grepp, tekniska, logistiska och praktiska. Dessa nyheter gav i sin tur åter nya saker att slipa på inför kommande år. Och tänk hur bra allt kommer att bli då!

Detta med unghästvisningar är speciellt tycker jag. Speciellt av flera orsaker. För min egen del så är det den dagen på året då jag får se många unghästar samtidigt, göra en egen analys och sedan få "facit" av en domare. På så sätt kan jag lära mig ett och annat om hästars exteriör och rörelsemönster, vilket jag sedan har nytta av då jag ska titta på hästar som jag eventuellt vill köpa eller betäcka med.

Så tack för i år Sleipner Skellefteå för årets unghästvisning och tack för dagens lektioner domare Anders Järnerot.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar