onsdag 19 mars 2014

Iskalla träningsförhållanden

Som amatör med knappa resurser så har jag, som så många andra, fått ta skeden i vacker hand och anpassa mig efter vad mina omgivningar har att erbjuda i form av träningsmöjligheter. Detta är nu inte endast en verklighet för den lilla amatören. Det tydligaste exemplet på den diametrala motsatsen är, när den störste av dem alla under de senaste decennierna, Åke Svanstedt, även han fick ta en sked i vacker hand och ändra sitt träningsupplägg från Medelpads backiga terräng till Västergötlands flacka dito.

Sett i ett mikroperspektiv så ändrar inte jag träningen från decennium till decennium, utan nästan från dag till dag eller i alla fall från vecka till vecka. Ibland har jag mindre bra förhållanden och ibland är de helt fantastiska. Med lite fantasi oftast det senare. Just denna dag bjuder Moder Natur på en iskall morgon med stenfrusen barmark och den första tanken som går genom huvudet är att man knappt vill släppa ut hästarna i hagen. Men efter en kopp kaffe och lite eftertanke så har jag lyckats sy ihop ett schema för våra hästar även denna dag.

Även om marken är som den är och temperaturen likaså, så finns det alternativ. Den gångna vintern, i den mån den kan kallas så, har efterlämnat sig ett tjockt islager på de skuggbelagda backarna uppför berget som finns i anslutning till vår gård och där kommer jag att förlägga dagens träningspass för Ängskalla och Katla Kiro. De från kämpa sig uppför backarna mer och mindre hårt. Mer för Katla som har årspremiären ett par månader bort och mindre för Ängskalla som startar på Umåker om fem dagar. Odile från vila ett par dagar efter gårdagens urladdning i Boden.

Nu är påtåren också uppdrucken och det är dags att börja dagen. Och möta de iskalla, fantastiska förhållandena som denna vårvinterdag erbjuder.

Jerker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar